fredag den 20. august 2010

En lille Guide til de hæklede firkanter.

Der er nogle af jer der har spurt om jeg ikke vil dele mønstret til de hæklede firkanter, og selvfølgelig vil jeg det ;)
jeg vil gerne prøve at guide jer gennem hver omgang så godt jeg kan.
skriv endelig hvis der er noget i ikke forstår, men jeg prøver at forklare det hele så godt jeg kan.

Du Skal bruge Garn i ønskede farver, mit Neon garn er købt hos Stof stedet.

Hæklenål der passer til garnet, Jeg har brugt hæklenål str. 3 1/2

i opskriften hækles der med knop og popcorn.

knop laves sådan:
hækl 4 uafsluttede stgm i samme maske, luk af med at slå om, og trække omslaget gennem alle 5 masker på nåle og luk med en km. (gentages i næste m.)

Popcorn laves sådan:
Slå om og stik nålen gennem masken, slå om og træk omslages gennem masken(ca. 1cm), gentag dette 2 gange mere så der er 7 masker på nålen, slå om og træk omslaget gennem alle masker og luk med en km.

Der er også brugt:

Stangmasker = Stgm:
Slå om, stik nålen ind i masken, slå om igen, træk nålen med omslaget gennem masken, der er nu 3 masker på nålen, slå om igen, træk omslaget gennem de første 2 masker på nålen, der er nu 2 masker på nålen, slå om igen og træk omslaget gennem de sidste 2 masker.

halve stangmasker = Hstgm:
slå om, stik nålen i masken og slå om igen, træk omslaget gennem maske, der er nu 3 masker på nålen, slå om igen og træk omslaget gemmen alle 3 masker på nålen.

Dobbelte stangmasker = dbstgm:
slå to gange rundt om nålen,stik den ind i en maske og slå om igen, træk omslaget gennem den første m, der er nu 4 masker på nålen,slå om igen og træk nu omslaget gennem de 2 første masker på nålen, der er nu 3 masker, slå om igen og træk omslaget gennem de næste 2 masker på nålen der er nu 2 masker tilbage på nålen, slå om igen og træk omslaget gennem de sidste 2 masker på nålen.

Lad os prøve om vi ikke kan få det til at fungere.

Lav 5 lm og saml dem til en ring med en km.

1omg: 2 lm (udgør en stgm) lav 15 stgm i ringen, bryd garnet. (16 stgm i alt.) skift farve.
2omg: der arb. i stgm fra forrig omg.
sæt den nye farve ind ved at lave en
km i en af stgm fra forrig omg.
2lm, og en popcorn i samme maske, der hækles
nu popcorn i hver stgm omg rundt, (16 popcorn i alt)
Skift farve.
3omg: der arbejdes mellem popcornene i denne omg.
Sæt næste farve ind ved at lave en km mellem en af popcornene, lav 3 lm, og en knop i samme maske, (1lm, en knop,) i hver maske omg ud. (i alt 16 knopper med 1 lm i mellem) Skift farve.
du har nu selve cirklen om er inden i firkanten.

Nu skal der kant på, som danner firkanten.
4omg: sidste omg, skift ønskede grund farve,
sæt næste farve ind med en km, i en af mellemrummene mellem knopperne,
lav 2 lm og 2 hstgm i samme maske, næste mellemrum, laves 3 stgm, næste mellemrum laves 3 dbstgm, 3lm, 3dbstgm, som udgør et hjørne. næste mellemrum efter hjørnet laves 3 stgm. gentag 3 gange mere.
til sidst burde du ha en firkant som den på det sidste billed.

Håber den var nem at følge ?

21 kommentarer:

morslille sagde ...

Super det vil jeg prøve.
Men jeg har ikke tid lige nu, er det muligt at lave en form for bogmæke i denne cyperblogverden? Jeg har nu skrevet endnu en lille lap, så jeg kan finde tilbage til dig.
Hilsen Charlotte

Malene sagde ...

Tusind tak for din vejledning. Umiddelbart tror jeg den er nem at følge, men ellers smidder jeg dig lige en mail...
Og hvor ville det være smart med en "bogmærke-funktion" som Charlotte efterlyser...eksisterer det mon?

Unknown sagde ...

Har ikke haft tid til at prøve endnu.. Men du er en blomst, for jeg ved jo hvor stort arbejde er ligger bag en DIY af den slags..

Tak søde...

Lone

En fugl i hånden sagde ...

Skøn DIY - Tak for den. Copy paster straks, og vil give dem et forsøg, når efteråret er faldet rigtig på, og vores lille nørkleklub starter op igen! :)

Tak for det!

Differentia sagde ...

Tusind tak for dit store arbejde til glæde for os andre :-) Jeg glæder mig til at afprøve firkanterne, de er jo superflotte!

Har du mon fået min mail ang. tapetet?

Kh. Mette

Westmose sagde ...

Hej Sara - 1000 tak for DIY den er så flot den firkant så jeg gemmer også dit indlæg til senere brug :-)

Kh. Mette

Ann sagde ...

Tak for din guide! Jeg havde også forelsket mig i mønsteret og havde faktisk googlet rundt og forsøgt at finde det dog uden held. Jeg vil straks forsøge mig med den i aften. :-)

I det hele taget vil jeg gerne sige tak for at måtte læse med, det er hyggeligt og dejligt med inspiration!

Til de der gerne vil bogmærke; siden kan bogmærkes lige så vel som alle andre websites. Tryk CTRL og D og man kan så kalde siden hvad man ønsker og endda oprette en mappe kun til blog bogmærker eller hækleopskrifter eller hvad man nu ønsker. :-)

Bournonville sagde ...

Hej alle sammen. 1000 tak for de søde ord, jeg glæder mig meget til at se jeres firkanter :)

Ann: Jeg brugte også rigtig lan tid på nettet for at finde den, fandt ikke det rigtige mønster men et der lignede, og har så lavet det om og tilføjet omg osv. utroligt at det kan være så svært at finde sådan noget på nettet.

Lone: Selv tak søde ;)

me sagde ...

Tak for opskrift, jeg havde kigget efter - er helt vild med tanken om at hækle et bestemortæppe :)

Bournonville sagde ...

dejligt jeg kunne hjælpe :)

TrineTusindTing sagde ...

Hvor er det bare fedt. Blev så inspireret, at det må jeg bare prøve!!! Øver mig nu, på nogle gamle rester... Hvilken type garn har du brugt??? Er det tyndt eller tykt????
Trine

Bournonville sagde ...

Hej Trine, dejligt at kunne inspirere :) jeg har brugt garn til en pind 3-3 1/2.

Kh Sara

TrineTusindTing sagde ...

Tak for svar, mente mere om det er uld eller bomuld?? Eller kun acryl?
Kh Trine

Anonym sagde ...

Ja så siger jeg pænt tak ;-)
Den første snakker vi ikke om. Den anden kom til at ligne en blomst??
Den tredie ligner meget godt den på din side. Ja den er faktisk en ren kopi, bortset fra farven. Husker ikke at det var sådan min mor lavede dem, denne virkede lidt mere avanceret! Er der flere modeller?
Jeg er da egentlig ret stolt nu :-)
Tak fordi du gad vise det. Nu skal der hækles.
Knus fra Hanne

Anonym sagde ...

Du er bare en skat!!
- Er så glad for at jeg har fået udvidet min hækling fra de traditionelle firkanter!
Jeg synes du har en rigtig god beskrivelse af teknikkerne som var meget nem at forstå!
- Du har givet mig en succesoplevelse :)
Mvh
Pernille

Bournonville sagde ...

Hanne, dejligt at jeg kunne hjælpe, nej den er ikke helt den normale oldemor firkant, den er lidt mere avanceret,

Pernille, hvor er det dejligt at du har fået en god oplevelse ud af det, jeg er heller ikke så stærk i hækling, men hver gang bliver man bedre og bedre, og det er bare skønt.

Kh Sara

MB sagde ...

Tusind tak for en fin DIY! :o) Den stod jeg lige og manglede :o) Glæder mig til at prøve opskriften af i aften :o)

Yvonne Olsen sagde ...

Tusind tak for en smuk firkant, det er min 1. firkant og jeg må sige det er bestemt ikke den sidste. Jeg er nybegynder i hækling, men denne opskrift havde jeg ingen problemer med. Det er mennesker som dig , der er med til at flere og flere tør springe ud i håndarbejde. Tusind tak for dit store arbejde.
Yvonne / Fru Olsen

Bournonville sagde ...

1000 tak Fru Olsen... jeg er glad for at du kunne bruge den :)

Henriette sagde ...

Hejsa.

Jeg fandt også din fine guide og er rigtig glad for den! Enkel men SÅ fin.

Jeg har brugt den til filtede hjemmesko og linker selvfølgelig til din guide under min anvisning på selve skoen.

Tak for inspirationen.

Bournonville sagde ...

Dejligt at den kan bruges til meget andet også :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails