tirsdag den 16. marts 2010

Mit navn det står med..........!! Gækkebrev i stof.

kender i det at man bare gerne vil lave et eller andet men man kan ikke fordi ens symaskine er i stykker - Det gør jeg :(

Nå men pyt nu med det. jeg tænkte jeg ville vise jer hvad jeg har lavet færdig i går. Små fine gækkebreve klippet i stof. og jeg vil da også vise jer hvordan.
så her kommer en lille Tutorial / DIY fra mig.
Først skal der samles materialer sammen, og du skal bruge:

Sukker El. vandbaseret lim (forklaring følger)
Stofrester
lille saks eller hvad man nu ønsker at klippe med.
en rund form til at tegne efter. jeg tog min tape rulle da den passede fint i størrelsen
en blyand el. andet til at tegne med.

Det første du gør er at tegne og klippe en cirkel eller en firkant ud af et stykke stof.


Cirklen foldes halvt, sådan herden halve cirkel foldes så igen Halvt.
Og foldes en sidste gang sådan her.
Og så er det ellers bare at klippe, til man synes man har opnået det mønster man ønsker.
Og når man har klippet en masse, så skal de stives af. og nu kommer forklaringen med sukkeret :)
Man tager en skål og kommer lidt halvafkølet kogt (må gerne være varmt) Vand i en skål, og derefter opløser men den ene skefuld sukker efter den anden til vandet næsten ikke kan opløse mere sukker. og nu har du sukkerstivelse. (er mere børnevenligt)
nogen koger også deres sukkerstivelse, men virker fint for mig på denne måde.
Det samme kan gøres med vandopløsligt lim. opløs limen i koldt vand Ca. 3 tsk. lim til en dl vand.
Dyb dine stof gækkebreve i vandet og læg dem til tørre på en plastlomme. og hvis det skal gå lidt stærkere kan man lægge plastlomme oven på radiatoren en 10 min. men bliver pænest hvis det får lov til at tørre langsomt. mine var tørre dagen efter.
Når de så er tørre kan der sættes snor i og dine fine påske klip kan nu hænges op eller gives væk. og mon ikke de kan indbringe et æg eller to :)
God fornøjelse
Ide til et lille vers:

Gæk du søde lille,
ih, du store milde.
Jeg nu venner gække må,
skriver mange prikker små.
Kan du disse prikker tyde,
vil jeg et påskeæg dig yde.

9 kommentarer:

Anne D sagde ...

Tak for den fine ide. Den vil jeg fluks benytte mig af.

Ida sagde ...

Pen pynt. Om en ikke har lyst til å lage sukkerlaken, kan en jo bruke papir også, men da blir det lettsynlige bretter på arken. kan jo være sjarmerende det også.

Kragen sagde ...

Det var dog en genial idé! Dit fine armbånd pryder forresten mit håndled i skrivende stund. Meget børnevenligt, min datter synes det smager glimragende ;o)

Anja - Mosskov design sagde ...

Hej Sara, Jeg har modtaget gaven fra dig idag og mange tak! Det er nogle super søde smykker.
Kh Anja

Malene sagde ...

Hej Sara. Super idé med gækkebrev i stof og tak for din DIY:) Jeg har også modtaget din gave i dag - tak for de fine smykker.
Kh. Malene

smilehull sagde ...

Smart ide! Vi har ikke tradisjon med gækkebrev i Norge, men det var jo en fin dekorasjon likevel:)

Det er noe til de på bloggen min, så stikk gjerne innom en tur!

Stine Hoelgaard Johansen sagde ...

sikke en sød ide:)
og stof har vi vist alle nok af;)

Stine

Jeg sagde ...

Fed idé, det er da lige noget jeg og Sophisen kan lave, nu hvor vi er hjemme igen i dag, og ikke har fået købt ind til at male påskeæg endnu :-)

Håber snart du får din maskinen fikset igen, der er ikke noget så irriterende :-)

Kh herfra

Livet blandt stiletter og mursten sagde ...

Super fin ide, det vil jeg straks afprøve...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails